Η Ένωση Γραφιστών Ελλάδας, απονέμει το βραβείο «ΕΒΓΕ Συνολικής Προσφοράς» για το 2014, στον μάστορα, τυπογράφο, επιμελητή εκδόσεων, εκδότη, τον συνάδελφο Αιμίλιο Καλιακάτσο, ενώ παράλληλα τον ανακηρύσσει και επίτιμο μέλος της Ένωσης.
Από το 1959 -μικρό παιδί- εργάστηκε στο τυπογραφείο του Λευκαδίτη Ντίνου Δελαπόρτα και στο «Ξυλογραφείον» του Σπυρίδωνα Ματσαϊδόνη στην Πρέβεζα. Αργότερα στην Αθήνα, με τα μεγάλα σύγχρονα τυπογραφεία, τις λινοτυπίες τις μονοτυπίες και τα αυτόματα πιεστήρια… Οι μυθικοί Αδελφοί Ταρουσόπουλοι στην Ακτή Πρωτοψάλτη… Στα 1970 στην πρωτοπόρα διαφημιστική «Αλέκτωρ» του Γιώργου Βακιρτζή, συντροφιά με τον χαράκτη Παναγιώτη Γράβαλο…
Πολυμαθής και ευπροσήγορος, από το 1984, εκτός των άλλων, διευθύνει τον εκδοτικό οίκο «Στιγμή» ο οποίος ξεχωρίζει πάντα για τις καλαίσθητες και επιμελημένες εκδόσεις του.
Ο Αιμίλιος Καλιακάτσος, αποτελεί έναν από τους σοφούς τεχνίτες της παραδοσιακής τυπογραφίας που εργάστηκε μεθοδικά με το στιγμόμετρο στο χέρι να μετρά και να ξαναμετρά στοιχεία, αποστάσεις, περιθώρια, για τη μετακένωση των παλαιών της μυστικών στις νέες τεχνολογίες. Γενναιόδωρος στους νέους τυπογράφους σχεδιαστές, για να μην χαθεί το βασικό στοιχείο της παράδοσης: Η μαθητεία. Η ένταξη δηλαδή του καινούργιου στην αλυσίδα του παλιού για να ξαναποκτήσουμε βιβλία που θα μυρίζουν μελάνι, μήπως ξανακερδίσουμε και τις χαμένες αισθήσεις: την αφή και την όσφρηση και γιατί όχι και τη γεύση.
Ο Αιμίλιος Καλιακάτσος και η «στιγμή»* της Τυπογραφίας
*«στιγμή»: Μονάδα του χώρου και όχι του χρόνου. Μονάδα μέτρησης του πάχους των τυπογραφικών στοιχείων, που ισοδυναμεί με 0,376 του χιλιοστ Μια πολύ λεπτή μονάδα που δείχνει πόσο ακριβής τέχνη είναι η τυπογραφία. A.K.
Γεννήθηκε στην Πρέβεζα και η πρώτη του επαφή με το τυπογραφείο που άνοιξε δίπλα στο σπίτι του δεν ήταν καθόλου ευχάριστη. Τι να καταλάβει ένα παιδί της ηλικίας του από τη σκοτεινιά και τη μουτζούρα και πως να μην προτιμήσει την ξεγνοιασιά της αλάνας και του παιχνιδιού. Κατά την αναγκαία συνήθεια της εποχής, στη μεταπολεμική Ελλάδα, να στέλνουν οι φτωχοί γονείς τους αρσενικούς γόνους τους σε δουλειές προκειμένου να συνεισφέρουν κι αυτοί στο πενιχρό εισόδημα, η μάνα στρίμωξε τον ατυχή πιτσιρίκο στο κάτεργο του τυπογραφείου.
Δεν κράτησε πολύ το μαρτύριο. Η οικογένεια «μετανάστευσε» στην Κοκκινιά για να βρει ο πατέρας δουλειά. Άργησε όμως. Βρήκε δουλειά ο Αιμίλιος. Σε τυπογραφείο. Μακριά από το σπίτι του. Στην ακτή Πρωτοψάλτη στο Παλαιό Φάληρο. «Ξέρω να κάνω τα πάντα» απάντησε στον κ. Ταρουσόπουλο, όταν αυτός τον ρώτησε τι ακριβώς γνωρίζει από τη δουλειά του τυπογραφείου.
Ο άτιμος ζήτησε δουλειά στο ιστορικό τυπογραφείο των αδελφών Ταρουσόπουλου. Ήταν στα 1959. Έμεινε δύο χρόνια. Γνώρισε πολλά και γοητεύτηκε από την τυπογραφία. Εκεί γνώρισε τον Σεφέρη, τον Εγγονόπουλο, τον Γονατά, τον Παπαδίτσα και άλλους υπέροχους ανθρώπους. Τέλειωσε νυχτερινό Γυμνάσιο, αλλά και την Πάντειο, τη Νομική, τη Σχολή Σταυράκου και τη θεατρική Σχολή του Βαχλιώτη.
Στην Αθήνα από το 1960 εργάζεται σε πολλά τυπογραφεία, μπλέκει στους φοιτητικούς αγώνες και «αγαπιέται» με μοναδική φιλία και κοινή αγάπη για την τυπογραφία με τον Φίλιππο Βλάχο (εκδόσεις κείμενα) και τον Λάζαρο Γεωργιάδη (Λέσχη του Δίσκου). Σχεδιάζουν «ομιλούσες σελίδες» σε εκατοντάδες άρτια από κάθε άποψη βιβλία.
Αυτοί θα είναι και οι τελευταίοι «τρεις σωματοφύλακες» της Ελληνικής Τυπογραφικής Τέχνης.
Ο Αιμίλιος έχασε τους δυό φίλους του νωρίς.
Έμεινε μόνος του ο τελευταίος Μοϊκανός της Ελληνικής τυπογραφίας.
Σήμερα τον βρίσκεις στο, απείρου κάλλους, βιβλιοπωλείο του των εκδόσεων «στιγμή», στην οδό Καλλιδρομίου 28. 114 73 Αθήνα Τηλ: 210 3844064 FAX: 210 3840660 E-mail: stigmi@yahoo.gr
ΕΒΓΕ και από εμάς, Συνάδελφε Αιμίλιε,
θα έρθουμε το Σάββατο (όσοι μπορούν να πίνουν ακόμη) για κρασοκατάνυξη.
Συνάδελφε Αιμίλιε, Τα μαύρα χρόνια δεν τελείωσαν. Πρέπει να αντέξουμε και πάλι.
Κίνημα Τυπογράφων
Δύναμη αντίστασης, διεκδίκησης και πάλης