Ιστορικές βιομηχανίες που μεσουράνησαν στην Ελλάδα και αποτέλεσαν ορόσημο για την ελληνική οικονομία σβήνουν σταθερά σε μια μακρά περίοδο αποβιομηχάνισης της χώρας
Πολλές πικρές βιομηχανικές ιστορίες γράφτηκαν για δεκάδες επιχειρήσεις, για την «Πειραϊκή-Πατραϊκή» με 4.000 εργαζόμενους, τη χαρτοβιομηχανία «Λαδόπουλου» με 1.200 εργαζόμενους, την καλτσοβιομηχανία «Μάντισον» με 250 εργαζόμενους, το εργοστάσιο της Τεοκάρ στο Βόλο και μια μακρά και ατελείωτη λίστα...
Ωστόσο οι σημερινοί 50αρηδες θυμούνται καλά δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις εργοστασίων πολυεθνικών επιχειρήσεων που αποφάσισαν να βάλουν λουκέτο στην Ελλάδα: Το εργοστάσιο της Pirelli στην Πάτρα και το εργοστάσιο της Goodyear στη Θεσσαλονίκη.
Με διαφορά πέντε ετών ανάμεσα στα δύο λουκέτα, από το 1991 στην Πάτρα μέχρι το 1996 στη Θεσσαλονίκη, οι δύο αυτές περιπτώσεις εκκωφαντικών λουκέτων για την ελληνική οικονομία, αναφέρονται μέχρι και σήμερα ως ιστορικά παραδείγματα.
Πρόκειται για μια από τις πιο γνωστές απεργίες του ΚΚΕ στην Ελλάδα, τότε που στην Πάτρα οι εργάτες ήταν στο εργοστάσιο με παροχές ακόμα και μεσημεριανής σίτισης από Ιταλούς μαγείρους.
Η αρχή έγινε με απολύσεις εργαζομένων και μειώσεις μισθών, έξτρα βάρδιες, που οδήγησαν σε ρήξη τις σχέσεις των εργαζομένων με την εργοδοσία, στην απεργία και τελικά στο λουκέτο που άφησε χωρίς δουλειά 500 άτομα.
Η ιταλική πολυεθνική έκλεισε το καλοκαίρι του 1991 με μια ξαφνική απόφαση της οικογένειας Pirelli στο Μιλάνο. Η απόφαση αυτή είχε την προσωπική σφραγίδα του θρυλικού Λεοπόλντο Πιρέλι.
Η απόφαση για να μεταναστεύσει η εταιρεία και το εργοστάσιο στην Τουρκία ελήφθη κυριολεκτικά μέσα σε λίγες ώρες, μέσα σε ένα βράδυ.
Σε μια δραματική τηλεφωνική συνομιλία της ελληνικής διοίκησης με τα κεντρικά στο Μιλάνο, ο ιδιοκτήτης της Λεοπόλντο Πιρέλι ζήτησε να σφραγισθεί άμεσα το εργοστάσιο και να εγκαταλείψει τη χώρα η ιταλική πολυεθνική εξαιτίας του ΚΚΕ.
Ο Λεοπόλντο Πιρέλι δεν αστειευόταν
στις επιχειρηματικές αποφάσεις. Ήταν πρόεδρος της εταιρείας ελαστικών και καλωδίων Pirelli & C και εγγονός του Τζιοβάνι Πατίστα Πιρέλι που ίδρυσε την εταιρεία το 1872.
Μάλιστα το 1992, όταν δεν κατόρθωσε να συγχωνεύσει την Pirelli με την ανταγωνίστρια της Continental AG, παρέδωσε, πάλι μέσα σε μια νύχτα τη διοίκηση της εταιρείας στον γαμπρό του Μάρκο Τροντσέτι Προβέρα. Ο Προβέρα ήταν και ο πρώτος πρόεδρος που δεν προερχόταν από την οικογένεια Πιρέλι.
Η αμερικανική Goodyear, αποφάσιζε μετά από συνεχιζόμενες απεργίες με μπροστάρη το ΚΚΕ, να κλείσει το εργοστάσιο της Goodyear Hellas στη Θεσσαλονίκη, το μοναδικό εργοστάσιο ελαστικών που είχε απομείνει στη χώρα.
Μάλιστα λίγο πριν το λουκέτο ο τότε υφυπουργός Εργασίας Λάμπρος Κανελλόπουλος παρενέβη για να δώσει λύση σε μια διαφορά ανάμεσα στην εργοδοσία και στο συνδικάτο του ΚΚΕ των 350 εργαζομένων της Goodyear.
Η εταιρεία διέθετε εργοστάσια σε 8 χώρες στην Ευρώπη και στη Βόρειο Αφρική 10 μονάδες, εκ των οποίων οι δύο στην Τουρκία, με 13.000 εργαζομένους.
Όταν άρχισαν οι μεγάλες απεργίες των συνδικαληστών του kke, έκλεισε το εργοστάσιο η Goodyear στην Ελλάδα και μετανάστευσε στην Πολωνία.