Η εποχή των «πρασινοφρουρών»
και ο «καπιταλιστής» Φωστηρόπουλος...
Όταν η ΒΙΑΜΑΞ έκανε εξαγωγές λεωφορείων
- Δείτε πως έκλεισε
Έτσι, το 1984, τα σπλάχνα της ΒΙΑΜΑΞ
μεταμοσχεύτικαν στην Τουρκία
Πρόκειται
για ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της Ελλάδας. Ποιά είναι όμως η
πραγματική για την αναστολή των παραγωγικών δραστηριοτήτων της,
συμπαρασύροντας εκατοντάδες μικρότερους αμαξοποιούς, βιοτεχνίες που
εργάζονταν ως προμηθευτές στην παραγωγική εφοδιαστική αλυσίδα λεωφορείων
και λοιπών οχημάτων;
Η αρχή του κακού ξεκίνησε στα μέσα της
δεκαετίας του '70 όταν η πατρίδα απαλλάχθηκε από ένα καθεστώς αλλά
υποτάχθηκε στην πελατειακή φρενίτιδα που οδήγησε στα γνωστά δεδομένα
μετά τις 18 Οκτωβρίου 1981, όταν το ΠΑΣΟΚ ανέλαβε την εξουσία.
Η
ΒΙΑΜΑΞ κατάφερε να αναδειχθεί εκείνη την εποχή σε βασίλισσα βιομηχανία
της ελληνικής αμαξοποιΐας, από το 1958 εξαιτίας της ευελιξίας, της
παραγωγικής αρτιότητας, συνέπειας και ποιότητας που είχαν τα οχήματα με
την υπογραφή της, αλλά και της φιλο-εργατικής αντιλήψεως που διέκρινε
ανέκαθεν την οικογένεια Φωστηρόπουλου.
Η ΒΙΑΜΑΞ όντως διέκοψε κάθε
παραγωγική δραστηριότητα το 1984 αφού την είχαν αρχίσει να τη διαλύουν
από το 1976 τα σωματεία, είχε γίνει η προμήθεια των ουγγρικής κατασκευής
ρυπογόνων Ikarus και η τότε σοσιαλιστική κυβέρνηση δεν δεχόταν ούτε να
συζητήσει με τον «καπιταλιστή» Φωστηρόπουλο ενώ είχε απορρίψει ως
«ακατάλληλα» τα F580 Sπου προτείνονταν για την ΕΑΣ.
Η εποχή των «πρασινοφρουρών»
Αντιθέτως
μάλιστα, κάποιοι «πρασινοφρουροί» εισηγούνταν με πάθος στον τότε
αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Γιάννη Ποττάκη, τον αποκλεισμό
του «δεξιομάγαζου» από κάθε προμήθεια του Δημοσίου.
Η μαρτυρία παλιού
στελέχους της ΒΙΑΜΑΞ που αποκαλύπτει τον πόλεμο νεύρων που άσκησαν
συνδικαλιστές της εταιρείας απέναντι στον αμαξοποιό Ιωάννη Μανταδάκη
όταν εκείνος δεν δέχθηκε να συνυπογράψει το μανιφέστο συνδιοίκησης της
επιχειρήσεις που προωθούσε συγκεκριμένη ομάδα εργαζομένων, είναι
χαρακτηριστική.
Η είδηση για την επικείμενη διακοπή κάθε παραγωγικής
δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία για την
τουρκική Otomarsan που έφτιαχνε στην Τουρκία τα Ο302 με προσωπικό που
ερχόταν στη ΒΙΑΜΑΞ να εκπαιδευτεί.
Τόσο ο στενός συνεργάτης του
Φωστηρόπουλου και γενικός διευθυντής της ΒΙΑΜΑΞ, ο κ. Στέργιος
Σακελλαρόπουλος, όσο και ο πρόεδρος του σημερινού εργοστασίου της EvoBus
(πρώην Otomarsan που εξαγοράστηκε από την MB και έχει σούπερ
εγκαταστάσεις στο Χόσντερε της Ανατολικής Θράκης) μου έχουν πει ιστορίες
που γράφονται εν μέρει ή θα ειπωθούν ύστερα από 20 χρόνια.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι οι Τούρκοι από τις αρχές της δεκαετίας του '70 εποφθαλμιούσαν τις υποδομές της ΒΙΑΜΑΞ.
Όταν
στις γραμμές παραγωγής του εργοστασίου στο Μανχάιμ της τότε Δυτικής
Γερμανίας δεν ήξεραν τι σημαίνει "ρομποτικός αυτοματισμός", στη Λεωφόρο
Αθηνών η ΒΙΑΜΑΞ είχε ρομποτάκια για κολλήσεις στις βάσεις που εφάρμοζαν
το πλαίσιο με το αμάξωμα.
Φαίνεται πως τόσο οι μικροκομματισμοί, όσο
και τα συντεχνιακά συμφέροντα απογοήτευσαν τον Φωστηρόπουλο, ο οποίος ως
την τελευταία στιγμή ζητούσε εγγυήσεις από την τότε κυβέρνηση και τα
σωματεία πως αφ' ενός θα επιτρέπονταν εξαγωγές οχημάτων και αφ' ετέρου
δεν θα γίνονταν απεργίες ώστε να τηρηθούν χρονοδιαγράμματα παραδόσεων.
Δεν
τηρήθηκε τίποτε. Οι υποκινούμενοι εργατοπατέρες καταδίκασαν το μέλλον
όσων εργάζονταν σε αυτόν τον κερδοφόρο τομέα δραστηριότητας της ΒΙΑΜΑΞ.
Έτσι βρήκαν την ευκαιρία οι Τούρκοι της Otomarsan ήρθαν με λεφτά
μετρητοίς και σήκωσαν το εργοστάσιο σε χρόνο μηδέν.
Οι συνδικαλιστές
που έκαναν τη «βρώμικη δουλειά» διορίστηκαν την άλλη ημέρα σε υπηρεσίες
του Δημοσίου με άμεσες διαδικασίες που πέρασαν όλες από το γραφείο του
τότε υφυπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως Ασημάκη Φωτήλα και με εποπτεία
από τον Σάκη Πεπονή.
Η
ΒΙΑΜΑΞ συνέχισε την εμπορική δραστηριότητά της με εισαγωγές λεωφορείων
"Jonckheere" και επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη των αστικών λεωφορείων DAF
"Den Oudsten" που προορίζονταν για τις ΣΕΠ και τελικά κατέληξαν στο Α/Σ
Μπραχαμίου της ΕΘΕΛ.
Μάλιστα, όταν παρουσιάστηκαν τα DAF Den
Oudsten στην αγορά το 1993 με τα σήματα της ΒΙΑΜΑΞ και τα χαρακτηριστικά
κόκκινα ταμπελάκια από τις μήτρες γραμματοσειρών του εργοστασίου,
πολλοί έλεγαν ότι «ο Φωστηρόπουλος ετοιμάζει τη μεγάλη επιστροφή».
Η
πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, οι οικονομικοί πειραματισμοί που
ακολούθησαν και η διαφαινόμενη από τότε εισδοχή της χώρας στο ΔΝΤ δεν
επέτρεψαν στην οικογένεια Φωστηρόπουλου να κάνει κάτι δυναμικό στην
αγορά.
Αντιθέτως, η εταιρεία πώλησε τα εμπορικά σήματα που
διαχειριζόταν (JCB, DAF, Rover, κλπ.) στον Όμιλο Σφακιανάκη,
συρρικνώθηκε και σήμερα φυτοζωεί για ιστορικούς λόγους ως εταιρεία
συμβούλων.
Τι έγινε στην Τουρκία
Στην Τουρκία, το εργοστάσιο
της Otomarsan με τα κούτσουρα των κρεοπωλείων, τους φούρνους με άμμο
θαλάσσης και τις ματσόλες εξευρωπαΐστηκε με τα σπλάχνα της ΒΙΑΜΑΞ το
1984.
Όταν το 2008 πήγα στα εγκαίνια του υπερσύγχρονου εργοστασίου
στο Χόσντερε ντράπηκα όταν με έψαξε ο Τούρκος που έκλεισε τη συμφωνία με
τον Φωστηρόπουλο και ήταν ο πρόεδρος της EvoBus Τουρκίας.
«Τώρα πια
δεν αισθανόμαστε φτωχοί, πήγαμε πολλά βήματα μπροστά από εσάς αδελφέ μου
Ρωμιέ», μου είπε κι απλώς ήμουν ο μόνος που έλαβα το προνόμιο να
μιλήσω, να δειπνήσω και να δημοσιεύσω αποκλειστική του συνέντευξη απ'
όλο το ευρωπαϊκό γκρουπ δημοσιογράφων που είχαμε προσκληθεί.
οι εργαζόμενοι του κλάδου θα πρέπει να πάρουν θέση. κλικ εδώ
SOSτε την Ελληνική τυπογραφία
Κυριακή 28 Ιουνίου 2015
Δείτε την κατάρα και τον καρκίνο της Ελλάδας που είναι πολιτικοί, δημοσιογράφοι, ΜΜΕ, και λαμόγια συνδικαληστές
Δεν ξεγελούν τους τυπογράφους η ΤΥΠΟΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΕ του κκε και τα τσιράκια τους
ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΖΗΤΑΜΕ ΑΠΟ ΕΣΑΣ ΤΟΥΣ ΓΙΓΑΝΤΕΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΑΞΙΚΗΣ ΠΑΛΗΣ
Μπορούν τα κόμματα να ανταγωνίζονται τους ιδιώτες στο επιχειρείν;;;;
Μπορούν τα κόμματα να ανταγωνίζονται τους ιδιώτες στο επιχειρείν;;;;
Μήπως η κρίση στον κλάδο έχει ρίζα στην ΚΡΙΣΗ ΙΔΕΩΝ που υπάρχει σε αυτόν;
Η διέξοδος βρίσκεται στη δική μας πάλη.
Πρέπει να εξασφαλιστεί η δουλειά του καθενός.
Οι εργαζόμενοι του κλάδου να περάσουν στην αντεπίθεση.
Ανυποχώρητος ταξικός αγώνας (κλικ εδώ)
Το τέλος της αυταπάτης. Δικαιολογημένος ο φόβος τους... Δε θα «ξεμπερδέψουν»!!! (κλικ εδώ)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πρέπει να εξασφαλιστεί η δουλειά του καθενός.
Οι εργαζόμενοι του κλάδου να περάσουν στην αντεπίθεση.
Ανυποχώρητος ταξικός αγώνας (κλικ εδώ)
Το τέλος της αυταπάτης. Δικαιολογημένος ο φόβος τους... Δε θα «ξεμπερδέψουν»!!! (κλικ εδώ)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------